The magic of a radiocontest

Radio 538 is maandag begonnen met de laatste week van deze editie van “Win met de zin”. Het spel loopt in totaal vier weken. Maar wie denkt dat vier weken lang is, heeft het goed mis. De Engelse versie van “Win met de zin” werd pas na 11 maanden opgelost.

Engelse versie “Win met de zin” pas na 11 maanden opgelost

In het Verenigd Koninkrijk wordt “Win met de zin” gespeeld op het popnetwerk Heart en heet “Who’s on Heart”.

Het principe is vrijwel hetzelfde. Drie bekende stemmen zeggen de zin “Who’s on Heart” en luisteraars moesten raden wie deze stemmen zijn.

Heart startte het spel in januari 2014. Na enkele dagen werd de eerste stem al geraden. De tweede stem werd pas na vier maanden geraden.

De laatste stem pas in november. Het leverde de winnaar wel bijna 140.000 euro op.

Het is een schril contrast: 11 maanden voor één opgave bij Heart tegenover drie tot vier spelrondes in een maand tijd bij Radio 538. Wel moet erbij vermeld worden dat Radio 538 het spelletje 12 keer per dag speelt en Heart slechts zes keer per dag.

Volgens Radioconsultant Thijs Bakker is de lange speeltijd wel te verklaren: “Wat Nederlandse zenders niet weten is dat het opbouwen van de herkenbaarheid en de passie voor zo’n spel heel lang duurt. Ik heb het ervaren met wekelijkse trackings. Een doorlopend marktonderzoek waarbij wekelijks de markt in kaart wordt gebracht. Ik heb geleerd dat het zo’n drie weken kan duren tot je 60% herkenbaarheid bereikt bij je vaste (P1) luisteraars voor een contest die je ieder uur speelt en waar je het land volhangt met Abriposters. Het duurt gewoon lang totdat een consument het in z’n systeem krijgt.”

In het verleden duurden spelletjes op de radio veelal maximaal twee weken. Q-music was één van de eerste zenders die een radiospelletje langer liet doorlopen. Inmiddels loopt “Het Geluid” elk najaar zo’n twee maanden op Q-music en ziet de zender haar luistercijfers in die periode flink stijgen. “Het Geluid is ook de meest succesvolle contest op de radio,” zo voegt Bakker toe.

“11 Maanden is lang maar het werkt wel. Anders zou een slimme en succesvolle zender als Heart het niet zolang spelen,” is Bakker van mening. “Heart doet dat natuurlijk heel slim, de zender heeft alle ingrediënten: een ochtendprogramma met heel veel entertainment en overdag ligt de focus, zoals op alle succesvolle AC (pop) zenders, op heel veel muziek. Dan speelt “Who’s on Heart” een bijrol, kort en bondig, na 30 seconden is het voorbij en dan wordt er weer een hit gedraaid.” [Radio.NL]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *