Muziek
Kloppen je ‘clocks’ nog? Als je je zender gedurende een sweep van 4 songs hoort, is deze sweep nog in overeenstemming met je policy? Is er de afwisseling die de luisteraar van je zender verwacht, of als het een nieuwe luisteraar is, maakt deze sweep het voor die luisteraar duidelijk wat je muziekformat is? Bijvoorbeeld, je zender is Hot AC, is er afwisseling in muziekstijlen? Zit er mainstream pop in, pop-rock en pop-dance in de sweep? Zit er een song in van één van je prime-artists (Pink, Lady GaGa, Anouk, Robbie Williams)?
Meten is weten
Veel radiozenders hebben de mogelijkheid regelmatig hun songs te testen, zo zijn er de wekelijkse “burn-tests”, tijdens zo’n interview krijgt de deelnemer ‘hooks’ te horen van songs die je draait. Het is meestal een online of telefonisch onderzoek waarbij je vaste- en je wisselluisteraars (P1 en P2) wordt gevraagd of ze de songs kennen, die songs inmiddels geburnt zijn, en ook of ze deze songs heel erg goed vinden of helemaal niet goed vinden. Je krijgt antwoord op de vraag “draai ik deze song niet kapot, of welke songs in mijn actuele categorieën hebben de potentie om door te stijgen naar mijn A-Lijst, de lijst van hits die ik het meeste draai”?
Veel zenders maken daarnaast gebruik van jaarlijkse tests om hun backrotatie (bijvoorbeeld 80-ties and 90-ties songs) te testen. Ik kan je aanbevelen om deze 2 vormen te combineren. Test je actuele songs in combinatie met je back-rota, dat is ook de afspiegeling van je programma. Het geeft je een betrouwbaarder antwoord. Het is heel goed mogelijk om in een call-out test 40 tot 45 songs te testen per persoon die wordt geïnterviewd. Sommige radiozenders doen het zonder onderzoek en beslissen op hun buikgevoel, leuk, maar meten is beter.
Als je zender nog steeds 80-ties en 90-ties songs speelt, draai je nog steeds de juiste hits en artiesten? Zijn er verschuivingen in de voorkeur en smaak? Is classic rock inmiddels belangrijker geworden voor je luisteraars, draai je teveel urban? Is je zender nog steeds interessant of heeft je zender een stoffig imago?
Dat zijn vragen die je in een strategie onderzoek stelt, wat zijn de veranderingen in de markt? Wat vinden de luisteraars van je zender en van de andere zenders. Dit in combinatie met waardering van de presentatoren, je programma onderdelen, spelletjes. Haal je het maximale uit je product? Benut je de potentie in de markt?
Presentatoren
Wanneer heb je voor het laatst een aircheck met je presentatoren gehad? Geef je ze genoeg aandacht en laat je ze genoeg blijken dat je blij met ze bent? Een presentator hoort graag je kritiek, zeker je positieve kritiek en soms doet hij ook iets met je negatieve kritiek J
Belangrijk is dat jullie weten wat je aan elkaar hebt en dat de presentator on-topic is, je zender goed verkoopt en daarin ondersteuning en feed-back van jou krijgt. Plan wekelijks air-checks met hem en vraag waar hij deze feed-back van je krijgt.
Promotie
Voor radiozenders bestaat er geen 1000-jarige kalender, de markt in continu in beweging en de verwachtingen van de luisteraar ook. Maar het is altijd een goed moment om te plannen, als je maar flexibel blijft en promoties kunt aanpassen als het nodig is.
Maak een planning en bepaal wat je doet tijdens bijvoorbeeld Koninginnedag, het WK Voetbal, Nationale secretaressedag (15 april) of tijdens de Zomerfeesten in Nijmegen. Ga je met promotieteams de straat op of bedenk je wat nieuws? Zijn De Toppers belangrijk voor je zender en je luisteraars bedenk wat je doet met dit concert, koopje tickets en geef je on-air de laatste kaartjes weg in je ochtendshow? Weet wat je collega zenders doen en bepaal wat je doet als Radio 2 de Top 2000 uitzendt of als Q Music weer ‘Het Geluid’ speelt. Zet je er een sterkere actie tegenover of plan je een guerrilla promotie tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart en plak je de plakaatborden helemaal vol met posters van je zender?
Productie
Zijn je jingles nog up-to-date? Passen ze nog bij de muziekstijlen die je draait en geven ze nog steeds een goede flow of maken ze flow inmiddels stuk? Is je stationvoice nog goed en past hij nog in het product dat je maakt? Klopt je claim nog? Het is altijd goed om een keer een dag kritisch te luisteren naar je zender en te overwegen of het allemaal nog goed is wat je hoort. Of het niet frisser en beter kan.
Je eigen output
Ben je nog steeds de juiste man voor de baan? Lever je het maximale wat je zender en je team nodig heeft? Heb je er nog lol in? Heb je feedback of ondersteuning van je directie nodig? Het begin van het jaar is altijd een mooi moment om jezelf dit soort vragen te stellen. Succes!