Radio NRW mag zich voor de 25e keer het best beluisterde radionetwerk van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen noemen. Dit ondanks dat het marktaandeel iets daalde, zo blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2012 Radio II) die afgelopen dinsdag werden gepubliceerd. Grootste winnaar in Duitsland was Antenne Bayern, die het marktaandeel bijna vijf procentpunten zag stijgen.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen dinsdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben.
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij. Dit keer ook een uitstapje naar Beieren, waar Antenne Bayern hoge ogen gooide.
Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, staat wederom op de eerste plaats.
Het is alweer voor de 25e keer dat de ruim 40 lokale commerciële radiostations op de hoogste tree staan. Wel zag Radio NRW het marktaandeel met 2,2%-punt dalen naar 29,5%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar daalde het marktaandeel naar 32,9%.
Ondanks de dalingen trekt Radio NRW nog steeds gemiddeld bijna 1,7 miljoen luisteraars per uur. De Nederlander Thijs Bakker, consultant bij Radio NRW, verwacht dat het marktaandeel de komende periode weer gaat stijgen: “Sinds begin juli draaien we nog meer actuele hits en we bereiden een relaunch voor, die de zender een tik moderner gaat maken. Het doel is om één miljoen luisteraars per uur te bereiken in de doelgroep 14-49. We gaan vlammen!”.
De jongerenzender 1 Live blijft het best beluisterde radiostation van de WDR met 17,7% marktaandeel. De pop- en servicezender WDR 2 volgt op de voet met 17,4%. Ook WDR 4 lijkt de stijgende lijn weer gevonden te hebben. Na een aantal perioden van verlies, mede als gevolg van het drastisch verminderen van de hoeveelheid Schlagermuziek, zag de zender het marktaandeel met 0,8%-punt stijgen naar 15,0%.
Nedersaksen
In Nedersaksen gaat NDR 1 Niedersachsen nog steeds aan kop. Wel moest de zender opnieuw flink inleveren. Het marktaandeel daalde met 3,4%-punt naar 21,2%. Ter vergelijking: een jaar geleden scoorde NDR 1 Niedersachsen nog 26,8% marktaandeel.
NDR 1 Niedersachsen heeft last van het syndroom waar meerdere publieke ‘Schlagerzenders’ in Duitsland mee te maken hebben. De zender wordt gemoderniseerd, waarbij het percentage aan Schlagermuziek drastisch verminderd wordt. In plaats hiervan draait het station meer oldies en Duitstalige popmuziek.
Grote winnaar in Nedersaksen was NDR 2. De publieke pop- en servicezender steeg met 3,5%-punt naar 17,0% marktaandeel. Hierdoor is NDR2 ook gelijk de populairste popzender van de deelstaat. Rivaal ffn zag het marktaandeel namelijk dalen naar 15,6%. Hit-Radio Antenne daarentegen steeg naar 11,3%. Grote vraag is hoe de verhoudingen er volgend jaar maart voor staan. Onlangs stapte Dominik Schollmayer, ochtenddeejay van Antenne, over naar ffn om hier de middag te gaan presenteren.
Hessen
Hessen blijft het domein van Hit Radio FFH. Opnieuw was de hitzender uit Bad Vilbel het populairst in de deelstaat. Wel zag FFH het marktaandeel met twee procentpunt dalen naar 23,4%. Desondanks vergrootte de zender zijn afstand tot rivaal hr3. De publieke popzender daalde namelijk met 2,2%-punt naar 14,7%. De Schlagerzender hr4 zag het marktaandeel echter stijgen naar 18,0%.
Planet Radio blijft met 5,1% de populairste jongerenzender en twee keer zo groot als publieke rivaal You FM. De pop-rockzender Radio Bob maakte z’n verlies van voorgaande periode weer goed.
Berlijn
De hitzender 104.6 RTL staat wederom op nummer één in de Duitse hoofdstad. Het marktaandeel steeg door naar 13,4%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort het station zelfs een marktaandeel van 18,4%. RS2 verstevigde zijn tweede positie en steeg door naar 9,3%, terwijl het publieke Radio Eins juist daalde. Flinke winst in Berlijn was er ook voor Berliner Rundfunk 91 4. De classic hitszender steeg met 0,6%-punt naar 6,7% marktaandeel.
Beieren
In de zuidoostelijke deelstaat Beieren deelde Antenne Bayern een mokerslag uit aan de concurrentie. Het station zag zijn marktaandeel stijgen van 22,9 naar 27,7%. In de belangrijke doelgroep 14 tot 49 jaar steeg Antenne Bayern met 6,4%-punt naar 35,9%. De zender is hierdoor zelfs twee keer zo populair als rivaal Bayern 3.
Al enige tijd sleutelt Antenne Bayern aan het format met als doel de luistercijfers verder te verbeteren. In eerste instantie werd dit geprobeerd door de hoeveelheid jingles op de zender te verminderen. Ieder uur startte Antenne Bayern elk uur met zeven hits non-stop op een rij te beginnen, zonder onderbreking van jingles of promo’s. Het moest de luisteraars meer rust geven, alleen ging dat ten koste van de herkenbaarheid. Hierdoor keerden de jingles na korte tijd weer terug.
Nu heeft Antenne Bayern het over een andere boeg gegooid. Alle ‘flauwe’ spelletjes zijn van de zender gehaald, terwijl de muziekmix opgefrist is. Hierdoor klinkt het station authentiek met jonge hits, iets wat duidelijk aanslaat bij de luisteraars. [RS/Radio.NL]
via: www.radio.nl