Fatburger, the last great Hamburger stand

Als heimelijke fast-food junkie met een gecontroleerde verslaving is een bezoek aan de VS een bezoek aan het Walhalla. Vooral aan Californie waar er een aantal hele goede regionale ketens zijn. Naast de gebruikelijke Carls Jr. en Burger King vindt je hier de ook In-‘n-Out Burger met een beperkt aanbod van slechts een Cheeseburger en een Hamburger, de hamburger is er in 2 maten, normaal en XL en koop je met fries en een Coke of een shake als drinken. Mijn favoriete keten in Amerika is echter Fat Burger, ‘the last great Hamburger stand’. De hamburgers zijn erg lekker (en groot!) maar het is vooral de positionering die me aanspreekt. Fatburger is een lekker recalcitrant merk. Kijk maar eens naar deze claims:

“Attention Carnivores: Fatburger’s this way. Attention, Vegetarians: Hey look, a tree.”

“Beware of psychic burger places—the kind that cook your burger before you order.”

“Heat lamps – where burgers are sent for bad behavior.”

“The difference between our onions rings and theirs? We cry when we make ours. You cry when you eat theirs.”

“Do you really think man clawed his way to the top of the food chain to eat soy?”

“They say cooked. We say cooked-to-order. We say you big, fat stick’n liar.”

 

Faburger is gewoon een stoer merk, heeft geen paniekerige verdedigingsstrategie zoals McDonalds dat door salades en koffie in het assortiment toe te voegen, traffic van probeert vrouwen te genereren. Nee, Fatburger heeft een onderscheidende strategie. Mannelijk en bot. Het aanbod is beperkt maar duidelijk en van hoge kwaliteit. “Less is more”, een parallel die we kunnen trekken naar succesvolle radiozenders. De meest succesvolle stations ter wereld hebben een zeer duidelijke positionering en een beperkt aanbod, van titels, claims en communicatiemiddelen. Na een korte tijd luisteren, weet je waar de zender voor staat.

Kanye West ziet ook wel iets in de formule van Fatburger, hij gaat in Chicago 10 vestigingen openen als franchisenemer van Fatburger.