Het ochtendduo van Qmusic, dat momenteel zijn vijfde verjaardag viert, zou een unieke gebeurtenis in de radiowereld kunnen veroorzaken: een gedeeltelijke beëindiging van de non-stopformule van Sky Radio. Na bijna 30 jaar zou “DJ Free” het wat rustiger aan mogen doen.
Maar is het wel zo’n goed idee om aan de ijzersterke non-stopformule van Sky Radio te tornen? Radio.NL vroeg het aan radioconsultant Thijs Bakker. Hij werkte van 2002 tot 2004 als muzieksamensteller bij Sky Radio. In 2010 keerde hij tijdelijk terug op het oude nest om de modernisering van Sky op gang te brengen. Recent was Bakker nog betrokken bij de succesvolle terugkeer van Radio 10 op FM.
Noodzakelijk voor betere prestatie
“Ik denk dat het op korte en lange termijn noodzakelijk is voor Sky Radio om een betere performance te krijgen,” laat Bakker weten. “Met het kopen van een ochtendshow die zich heeft bewezen, kan Talpa Radio twee vliegen in één klap slaan: Qmusic (de grootste concurrent van Sky Radio, red.) een zeer gevoelig klap toebrengen, wat ze veel reclame inkomsten gaat kosten, en Sky zal beter presteren op een tijdstip waarop ze het gewoon niet goed doen.”
Sky Radio scoort overall bijna 10% marktaandeel, maar in de ochtend ligt dit percentage bijna 3%-punt lager. Radio 538, Radio 2, Qmusic en zelfs het kwakkelende 3FM doen het beter in de ochtend. De mindere cijfers van Sky in de ochtend drukken op de cijfers van de rest van de dag en dat zou met een goed scorende ochtendshow verholpen kunnen worden. “Die extra luisteraars in de ochtend genereren een groter marktaandeel in de uren erna. Een Win-win situatie,” stelt Bakker.
Maar ook de veranderende manier waarop de consument muziek tot zich krijgt speelt mee. Sky Radio moet het nu vooral hebben van luisteraars die voor non-stop muziek kiezen en heeft daardoor extra veel concurrentie van streamingdiensten als Spotify.
Ochtendshow toegevoegde waarde om relevant te blijven
“Op langere termijn zal added value zoals persoonlijkheid, amusement en het uitstralen van passie voor muziek noodzakelijk zijn om relevant te blijven voor muziekconsumenten. Consumenten die (nu nog) regelmatig naar lineaire radio luisteren,” meent Bakker. “We zien dat radio bij met name bij 10-19 jarigen in urbane gebieden sterk in consumptie verliezen. Bij 20-34 jarigen speelt dat minder maar is die trend wel te zien.”
Daarom moet er wat gaan veranderen bij de non-stopzender. “Een ochtendshow voor Sky Radio is noodzakelijk en Mattie en Wietze zouden de beste keuze zijn,” zegt Bakker stellig. “Ze passen bij Sky en zullen een positieve invloed hebben op de luistercijfers. Sky Radio kan veel meer omzet generen met non-spot acties maar bovenal: het zal Qmusic schaden.” [Robin Schrama – www.Radio.NL]