Radio en televisie is hier in Duitsland dodelijk saai. Iedere avond zijn er op alle zenders votingshows en mensen die worden gevolgd bij hun emigratie naar een buitenland. De laatste tijd zijn er veel programma’s te zien waar mensen thuis koken . De gasten moeten dan punten geven voor de gerechten. Boring. Men doet er echt alles aan om de kijker weg te sturen en op Youtube zelf zijn TV avondje te laten samenstellen.
Voor voyueristen als ik zijn die emigratieprogramma’s overigens heerlijk om naar te kijken, moet ik toegeven. Hoe bestaat het dat mensen hun baan opzeggen, met 2000 euro spaargeld naar Spanje emigreren om daar een restaurant te beginnen. En dat zonder Spaans te spreken. Heerlijk!
Maar, we kunnen ook veel leren van onze collega’s bij de televisie, hoe Duitse TV zenders als RTL en PRO7 hun promo’s programmeren is zo ontzettend slim.
Een voorbeeld: zondagavond zendt PRO7 de speelfilm ‘Dirty Dancing’ uit, ze maken voor dezelfde film drie verschillende trailers. Eén voor hun vrouwelijke kijkers met een paar romantische scènes tussen Jennifer Grey en Patrick Swayze, één trailer voor de mannelijke doelgroep met veel close-ups van de benen en borsten van Jennifer en één algemene promo die iedereen aanspreekt. De trailers worden zo geprogrammeerd dat de speciale vrouwentrailer loopt tijdens programma’s waar PRO7 veel vrouwelijke kijkers heeft, de mannentrailer wordt uitgezonden op de momenten dat er meer mannen kijken. Wij als radiomakers kunnen daar veel van leren, hoe we onze promo’s produceren en ook hoe we bijvoorbeeld de promo’s voor onze ochtendshow optimaal plannen.
Radio in Duitsland is minder saai dan televisie. De grote succesvolle mainstreamzenders zijn inmiddels weg van de zeer kunstmatige vorm van radiomaken die we tot vier jaar geleden hadden. Met zeer beperkte muziekrotatie van 180 songs, vijf maal per uur aandacht voor de Major Promotion en een presentator die in iedere spreek twee maal de claim noemt en de volgende drie platen teaset.
Bij ‘mijn’ zender HIT RADIO FFH zijn we iedere dag bezig om onszelf opnieuw uit te vinden, iedere dag hebben we iets nieuws, iets anders on-air. We produceren met onze luisteraars een baby-boom waarbij we op 1 dag met onze luisteraars proberen 1000 babies te maken. Kort daarna hebben we een kortdurende actie on-air waarbij een waarzegger dingen weet te vertellen over een specifieke luisteraar waarbij je denkt hoe bestaat het dat hij dat weet.
Betrek je luisteraars bij de zender door ze te laten doorgeven waar ze een benzinestation hebben gezien met de goedkoopste benzine van hun stad. Neem dat gesprekje op en zendt het uit tijdens je verkeersinformatie. Muzikaal proberen we ook iedere keer iets anders uit. Zo draaien we af-en-toe de live-versie. Het is een verademing om na 1000 maal de studioversie van ‘In the air tonight’ een keer de live-versie te horen. Kippenvel! Zorg voor talk-about en zorg ervoor dat mensen bij je inschakelen én langer blijven luisteren. Beat the competition. Alles voor de luistercijfers. Luistercijferporno.
In onze strijd tegen gevestigde media als krant en TV en nieuwe media als internet moeten wij ons product steeds weer opnieuw uitvinden. We moeten als radiomakers onszelf iedere dag opnieuw bewijzen bij onze luisteraars. Daarvoor hebben we moed, passie, innovatie, zeitgeist, creativiteit en relevante onderwerpen nodig.
Thijs Bakker
Thijs Bakker is Music-Director bij HIT RADIO FFH in de Duitse deelstaat Hessen, één van de grootste commerciële zenders van Europa met per dag bijna 2 miljoen luisteraars. FFH heeft in de doelgroep 14-49 een marktaandeel van 44,8%. Hiervoor werkte Thijs in Nederland bij de Sky Radio Group en Radio 10 FM.