De hitzender 104.6 RTL heeft zijn koppositie verstevigd in Berlijn, zo blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2013 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Het station zag het marktaandeel stijgen naar 15,1%. In Noordrijn-Westfalen blijft Radio NRW aan kop, terwijl in Hessen Hit Radio FFH het populairst blijft.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, staat voor de 26e keer op de eerste plaats. Het marktaandeel blijf gelijk met 29,3%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar steeg het marktaandeel licht naar 31,6%.
Thijs Bakker, radioconsultant bij Radio NRW, over de nieuwe cijfers: “Het is gewoon erg goed om op dit hoge niveau te blijven groeien. We verliezen licht bij de 50+ers, maar groeien goed door in de doelgroep 14-49. We maken in deze doelgroep, die belangrijk is voor adverteerders, 977.000 luisteraars per uur blij. De ambitie is binnen een jaar de 1 miljoen-grens te kraken. We werken er hard aan!”
De pop- en servicezender WDR 2 is het populairste publieke radiostation van de deelstaat met 18,6% marktaandeel. Het station streeft hiermee de jongerenzender 1 Live voorbij, die zijn marktaandeel zag dalen naar 17,1%. Wel blijft 1 Live populair in de doelgroep 14 tot 49 jaar, waar het met 27,7% de tweede plaats inneemt.
Grote vraag is of WDR 2 dit marktaandeel weet vast te houden. De afgelopen maanden is er flink aan het format gesleuteld. Ook is begin dit jaar de programmering op de schop gegaan.
Nedersaksen
In Nedersaksen gaat NDR 1 Niedersachsen nog steeds aan kop. Opnieuw zag de zender zijn marktaandeel dalen, en dreigt zelfs zijn koppositie kwijt te raken. Het station met oldies, schlagers en regionale informatie scoort nu 21,0% marktaandeel. Twee jaar geleden was dit nog ruim 28%.
NDR 2 deed goede zaken in de Noord-Duitse deelstaat. De pop- en servicezender zag zijn marktaandeel omhoog schieten van 17,0 naar 19,4%. NDR 2 heeft het format vorig jaar flink opgefrist en profileert zich nu als volwassen popzender. Wel houdt het station met zijn lange claim een Duitse traditie in ere: Der Sound der 80er und die beste Musik von heute. NDR 2 – Alle aktuellen Hits.
Ffn blijft de populairste commerciële zender met 15,0% marktaandeel. In de doelgroep 14 tot 49 jaar gaat ffn zelfs aan kop met 22,6% marktaandeel.
Grote verliezer was Hit-Radio Antenne. Het station zag vorig jaar ochtenddeejay Dominik Schollmayer vertrekken naar rivaal ffn. Daarnaast wijzigde het station opnieuw het muziekformat en worden er meer nieuwe hits gedraaid. Het gevolg is dat het marktaandeel van Hit-Radio Antenne daalde van 11,3 naar 9,7%.
Hessen
Hit Radio FFH mag zich opnieuw de populairste zender van Hessen noemen. Met 23,3% blijft het station uit Bad Vilbel marktleider. De oldies- en schlagerzender hr4 zag het marktaandeel dalen en noteert nu 16,9%. Verlies was er ook voor de popzender hr3 met 12,7%.
Slecht nieuws dus voor de publieke omroep hr, die de afgelopen weken al flink onder vuur lag nadat de omroep de klassieke zender hr2 grotendeels van FM haalde.
Planet Radio blijft de populairste jongerenzender, maar zag het marktaandeel bijna een procentpunt dalen naar 4,2%. Winst daarentegen was er voor Radio Bob. De pop-rockzender steeg met ruim een procentpunt naar 3,6%.
Berlijn
De hitzender 104.6 RTL staat wederom op nummer één in de Duitse hoofdstad. Het station verstevigde zijn koppositie zelfs en steeg door naar 15,1%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar deelt RTL zelfs een mokerslag uit aan de concurrentie. Met een marktaandeel van 20,9% is het station ruimschoots marktleider.
Ondanks de populariteit van 104.6 RTL is het radiolandschap van Berlijn behoorlijk door elkaar geschud. De classic hitszender Berliner Rundfunk 91 4 staat nu op twee met 8,3%. Een stijging van 1,6%-punt. De popzender RS2 daarentegen ging flink onderuit en staat nu op drie met 7,9%, terwijl 105 5 Spreeradio op 7,3% blijft steken.
Opvallend is ook de winst van Energy. De zwarte panter steeg van 2,2 naar 3,4% marktaandeel. De komende meting wordt spannend voor Energy. Eind vorige jaar gooide de hitzender het over een andere boeg en is een meer muziekintensief programma gaan aanbieden met 10 hits op een rij. Daarnaast wordt er alleen nog tijdens de ochtendshow nieuws uitgezonden en is weer en verkeer beperkt tot één keer per uur.
Robin Schrama / www.radio.nl