Duitsland: Forse stijging luistercijfers FFH en NRW

De Nederlandse aanpak van radio maken blijkt opnieuw geliefd te zijn bij onze oosterburen. Radio NRW en Hit Radio FFH, waar beiden Nederlanders nauw bij betrokken zijn, zagen hun marktaandeel fors stijgen. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2011 Radio II) die afgelopen dinsdag werden gepubliceerd. Dagelijks wordt er door de Duitsers gemiddeld 251 minuten naar de radio geluisterd.

 

 Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen dinsdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, staat opnieuw op de hoogste positie. Het netwerk trekt een marktaandeel van 29,7%, een stijging van 1,1 procentpunt. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort Radio NRW zelfs een marktaandeel van 36,4%. Thijs Bakker, consultant bij Radio NRW, over de stijgende luistercijfers: “Het team van Radio NRW heeft een fantastische job gedaan. Met het consequent luisteren naar de wensen van de luisteraar en dat consequent omzetten is NRW nog succesvoller geworden. Ik ben blij met een groei van bijna 7% in de relevante reclamedoelgroep.”

Dagelijks trekt Radio NRW 5,4 miljoen luisteraars. Ter vergelijking: de publieke omroep WDR trekt met zijn zes stations, die allen in de hele deelstaat te ontvangen zijn, 8,34 miljoen luisteraars.

De jongerenzender Eins Live blijft het best beluisterde radiostation van de WDR met 18,3% marktaandeel. De pop- en servicezender WDR 2 volgt met 16,2%. Fors verlies was er voor de schlagerzender WDR 4. Het station gooide in maart van dit jaar het roer om, waarbij bekende populaire programma’s verdwenen en het percentage aan schlagermuziek drastisch omlaag ging. Vooralsnog blijken de luisteraars hier niet aan te kunnen wennen, want WDR 4 daalde met 2,4 procentpunt naar 15,1%.

Nedersaksen
In Nedersaksen gaat NDR 1 Niedersachsen nog steeds aan kop. Wel zag de schlagerzender met een hoog aandeel aan regionale informatie het marktaandeel met 2,3 procentpunt dalen naar 26,8%. Op ruime afstand volgt de hitzender ffn met 15,2%. De afgelopen maanden stond ffn vooral in het nieuws door de zoektocht naar een nieuwe co-host in de ochtend. Inmiddels heeft ochtendman Franky zelfs hulp gekregen van een man en een vrouw.

Vooral bij jongeren doet ffn het goed, want in de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort de zender een marktaandeel van 27,2%.

De winst van ffn ging vooral ten koste van Hit-Radio Antenne Niedersachsen, want het station zag het marktaandeel met bijna 2 procentpunt dalen. Het station besloot enkele maanden geleden, net als Antenne Bayern, om een groot deel van de vormgeving van de zender te halen, maar dit is duidelijk ten koste gegaan van de herkenbaarheid. Antenne is hierdoor zelfs ingehaald door de publieke pop- en servicezender NDR 2, die het marktaandeel stabiel zag blijven op 12,2%.

Hessen
In Hessen klimt Hit Radio FFH weer uit het dal. De afgelopen meetperiodes kreeg de zender, onder leiding van Roel Oosthout, flinke klappen en werd zelfs het marktleiderschap bedreigt. Nu stijgt FFH met ruim 3 procentpunt naar 23,9%. Ruim voor op de publieke schlagerzender hr4 en de pop-rockzender hr3. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort FFH een marktaandeel van 32%.

Planet Radio blijft veruit de populairste jongerenzender, terwijl nieuwkomer Energy Rhein-Main nog niet echt voet aan de grond krijgt. Ondanks het aantrekken van No Angels zangeres Jessica Wahls blijft het marktaandeel van de zwarte panter op een schamele 0,2% steken. Radio Bob zakt na de forse stijging van voorgaande periode weer iets terug.

Berlijn
De Duitse hoofdstad blijft domein van RTL Radio Duitsland, die nog steeds de top twee bezet. De hitzender 104.6 RTL zag het marktaandeel ligt stijgen naar 11,8%. Vooral in de middag steeg het aantal luisteraars opnieuw fors door de komst van Thomas Koschwitz. Arno Müller, ochtenddeejay en programmaleider van 104.6 RTL: “De luisteraars hebben ons het mooiste geschenk gegeven. We hebben de beste luistercijfers ooit.”

Zusterstation Spreeradio staat nog op plek twee, maar zag het marktaandeel dalen naar 9,5%. Hierdoor voelt het de hete adem van de popzender RS2 in de nek, die de opmars voort wist te zetten. Flinke winst was er ook voor de publieke zender Radio Eins en de oldieszender Berliner Rundfunk 91 4. [RS/RadioWereld.NL]

www.radio.nl