In Frankrijk is momenteel een flinke strijd gaande tussen drie landelijke radiostations. Fun Radio, NRJ en Virgin Radio strooien momenteel met geld. Het doel: zoveel mogelijk luisteraars trekken, wat weer zorgt voor meer reclame-inkomsten. Maar ook de acties zelf leveren de stations flink geld op aan sms’jes van deelnemers.
Wie momenteel door Parijs heen loopt kan er niet omheen. Overal hangen billboards van radiostations met daarop kreten als “Fun Radio betaalt je rekening”, “Virgin Radio betaalt de huur” en “NRJ verdubbelt je salaris”.
Simpel
Het concept is heel simpel: gewoon aanmelden voor de actie via sms of het indienen van de rekening. Meerdere keren per dag wordt een deelnemer gebeld. Het enige dag hij/zij hoeft te doen is antwoord te geven op de vraag welk station de rekening betaalt, de huur betaalt of het salaris verdubbelt. Als de kandidaat dan ook nog eens het juiste station noemt, dan is de buit binnen.
Toch zitten er wel beperkingen aan de bedragen die de radiostations uitbetalen. De rekening indienen voor een gloednieuwe auto of de huur van een riant penthouse is bij voorbaat kansloos. Bij NRJ en Fun Radio staat het maximum op 2000 euro, terwijl Virgin Radio tot 1500 euro vergoed.
Bij Virgin Radio en NRJ worden de grenzen overigens eenmalig verlegd. Vorige week vrijdag vertienvoudigde NRJ het salaris van een kandidaat, terwijl Virgin op 14 februari een jaar lang huur betaalt van een luisteraar.
Hoogtepunt
NRJ begon zijn actie al afgelopen zomer en laat deze doorlopen tot juni van dit jaar. Bij Virgin Radio startte de actie al in oktober terwijl Fun Radio pas deze maand aan boord stapte. Maar waarom de acties juist in januari op hun hoogtepunt zijn weet radioconsultant Thijs Bakker eenvoudig te verklaren: “Bij veel consumenten is het geld op na veel te dure kerstdagen.”
Dit is ook de reden waarom Radio 538 eerder deze maand een week lang rekeningen van luisteraars betaalde en Sky Radio zelfs een jaar lang gratis leven weggaf.
Wie denkt dat het de Franse radiostations veel geld kost om al die prijzen uit te betalen heeft het mis. Ze worden grotendeels terugbetaald door de sms’jes van de kandidaten. Zo heeft Virgin Radio inmiddels al 70.000 euro aan huur betaald. Maar sinds oktober hebben al tienduizenden luisteraars zich aangemeld. En een sms’je kost 0,65 euro bovenop het reguliere sms tarief.
Maar met dergelijke acties wordt ook geprobeerd zoveel mogelijk luisteraars te trekken, wat weer voor meer reclame-inkomsten zorgt. Daarnaast is het ook een stuk loyaliteit richting de luisteraar om ze bij te staan tijdens deze dure maand.
Alleen in de ochtend
Opvallend is trouwens dat de acties bij de Franse radiostations alleen tijdens de ochtendshow wordt gespeeld en niet, zoals in Nederland, gedurende de hele dag.
Thijs Bakker: “Dit is waardevolle kennis die zenders in het buitenland hebben, de ochtend is er voor entertainment, service en nieuws. Dit soort grote zenders weten wat de luisteraar wil, namelijk als ik werk wil ik niet gestoord worden. geef me het gevoel dat ik op de hoogte ben van het laatste nieuws, maar geef me vooral rust aan m’n kop. En veel muziek.”
“Het is niet toevallig dat dit soort grootsteedse zenders als Fun Radio, Capital FM en 104.6RTL entertainment in de ochtend hebben als luisteraars de dag beginnen en verder overdag lange muzieksweeps hebben en tussendoor de DJ’s kort laten spreken. Deze spreeks zijn dynamisch en vrolijk, gaan over muziek en bevatten een claim (postionering van de zender). Maar, wel zo kort mogelijk om zoveel mogelijk luistertijd te generen,” aldus Bakker. [RS/Radio.NL]