Met ingang van deze meting is er een ingrijpende wijziging doorgevoerd door Ag.ma, verantwoordelijk voor het onderzoek. De doelgroep 10-13 jaar wordt niet meer gemeten. De overall cijfers zijn daarom nu van de doelgroep 14+, waardoor ze niet 1 op 1 te vergelijken zijn met de vorige meting.
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Noordrijn-Westfalen
In de West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen blijven de ruim 40 lokale commerciële stations, verenigd in Radio NRW, ruimschoots marktleider. Het marktaandeel bleef nagenoeg stabiel op 32,8%. Daarachter volgt de publieke muziek- en servicezender WDR 2, die iets meer dan de helft van het marktaandeel van Radio NRW scoort. De jongerenzender 1Live is ingehaald door zusterstation WDR 4.
Radio NRW heeft met bijna 1,66 miljoen de meeste luisteraars per uur van heel Duitsland. Ook bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 14-49 jaar gaat Radio NRW aan kop met een marktaandeel van 31,6%, maar wordt dit keer gevolgd door 1Live met 28,4%. Beide zenders verloren terrein.
Nedersaksen
Net als in Noordrijn-Westfalen is ook de marktleider in Nedersaksen voorspelbaar: NDR 1 Niedersachsen. Alleen is het de vraag nog voor hoe lang dit is. De zender met een mix van oldies en regionaal nieuws is haar riante voorsprong kwijt en voelt de hete adem van zusterstation NDR 2 in de nek.
Antenne Niedersachsen maakt een flinke stap vooruit en is nu commerciële rivaal ffn voorbij. In september ging een groot deel van de dagprogrammering op de schop en in december werden er ook maar weer eens veranderingen in de ochtend doorgevoerd. Het is voor het eerst in jaren dat Antenne weer groter is dan ffn.
“Respect voor Antenne Niedersachsen, een heel erg nette score,” reageert Radioconsultant Thijs Bakker, die voor diverse grote Duitse zenders heeft gewerkt en de Duitse radiowereld nog op de voet volgt. “ffn mist programma director Ina Tenz die vorig jaar naar Antenne Bayern is vertrokken. Daarnaast mist het noorden van de comedy ‘Fruhstuck bei Stefanie’ op NDR 2. Na 3 jaar is men nog niet gewend aan de opvolger ‘Wir sind der Freeses’. De oude comedy bracht echt iets teweeg in het noorden.”
Comedy op de radio is overigens typisch Duitse humor. De gemiddelde Nederlander, mits deze Duits verstaat, zal er weinig van begrijpen waarom dit zo populair is bij onze oosterburen.
NDR 2 blijft marktleider bij de doelgroep 14-49 jaar met 19,6%. Ffn volgt nu met 12,4%.
Hessen
Opnieuw mag Hit Radio FFH zich de nummer 1 van Hessen noemen. Het verschil met haar publieke concurrent hr3 is opgelopen tot bijna 10%-punt.
Opvallend is de forse groei van de jongerenzender Planet Radio. Dit terwijl een deel van de luisteraars (10-13 jaar) niet meer meetelt in de meting. Planet is nu ruim twee keer zo groot als haar publieke rivaal You FM. Ook Harmony FM, dat voornamelijk 80’s en 90’s hits draait, toont een flinke vooruitgang.
Het mag geen verrassing zijn dat FFH ook bij de doelgroep 14-49 jaar leidt. Het marktaandeel is hier gestegen naar 30,7%. Hr3 volgt met 19,1%.
Berlijn
In de Duitse hoofdstad blijft 104.6 RTL marktleider. Wel is er een nieuwe kaper op de kust voor “Berlins Hitradio”, want concurrent RS2 is met een ware opmars bezig en staat inmiddels op plaats 2. Beide stations mikken met een playlist met de beste muziek van de jaren ’80 tot nu op vrijwel dezelfde doelgroep.
Ondanks dat hij geen programmaleider meer is, leunt RS2 nog steeds flink op de knowhow van Rik De Lisle. Hij is een beetje de Adam Curry van de Duitse radio: van origine Amerikaans en spreekt dus Duits met een Amerikaans accent. “Rik presenteerde vroeger al op voorganger RIAS,” zo vertelt Thijs Bakker. Naast presentator is De Lisle ook radioconsultant. “Met een hele kleine muziekrotatie van 160 titels, korte spreeks voor de jocks weer rustig aan weer marktaandeel genereren. Dat kan íe goed.”
Opvallend is dat, ondanks de smalle playlist, overdag weinig platen herhaald worden. Ook de populairste hits van nu worden in 24 uur tijd, maar drie keer gedraaid.
Berliner Rundfunk, het zusje van RS2, mikt met hits van de jaren ’60, ’70, 80 en ’90 op een iets oudere doelgroep en staat nu derde. Opvallend is het verlies van de publieke radiostations Radio Berlin 88 8, Radio Eins en Antenne Brandenburg in Berlijn.
Bij de doelgroep 18-49 jaar blijft 104.6 RTL marktleider met 11,8%. De rockzender Star FM blijft tweede met 10,2%, terwijl Radio Eins aansluit met 7,7%. [Radio.NL]