Ondanks de opmars van mp3-spelers en internet blijft radio nog altijd een populair medium. In Duitsland is radio momenteel zelfs weer met kleine een opmars bezig. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2009 Radio II) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Dagelijks luisteren er in Duitsland bijna 55 miljoen mensen naar de radio, wat goed is voor 78,7% van de bevolking. Een jaar geleden was dit nog 78,1%.
|
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen dinsdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hieruit blijkt dat radio vooral op het werk populair is. Ruim 82% van de Duitsers luistert tijdens het werk naar de radio. Ook blijkt dan mannen gemiddeld een kwartier per dag langer naar de radio luisteren. Overall bleef de gemiddelde luistertijd constant op drie uur per dag.
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij. Noordrijn-Westfalen De goede resultaten betekenen overigens niet dat Radio NRW bij de pakken neer gaat zitten. Om het station klaar te stomen voor de toekomst is de Nederlander Thijs Bakker momenteel werkzaam als intern consultant bij Radio NRW. De pop- en servicezender WDR 2 mag zich nu de tweede zender van Noordrijn-Westfalen noemen. Het marktaandeel van deze zender steeg met bijna een procentpunt naar 18,5%. De publieke jongerenzender Eins Live daarentegen zag het marktaandeel dalen, evenals de Schlagerzender WDR 4. Beide stations zijn nu goed voor 17,3% marktaandeel. Wel is Eins Live het populairst in de doelgroep 20 tot 39 jaar. Hier schoort de zender een marktaandeel van 38,1%. Radio NRW scoort in deze doelgroep een marktaandeel van 32,9%. Nedersaksen Voor Hit-Radio Antenne Niedersachsen was er overigens nog meer goed nieuws, want met een marktaandeel van 23,8% is het station het best beluisterd in de doelgroep 20 tot 39 jaar. De zender onttroont hiermee ffn, die nu genoegen moet nemen met 22,4% marktaandeel. In april van dit jaar wist Hit-Radio Antenne Niedersachsen overigens nog een hoop publiciteit te scoren doordat deejay Dominik Schollmayer het wereldrecord radioprogramma maken wist te verbreken. ‘Der Schollmayer viel destijds nog in als ochtenddeejay, maar heeft nu permanent het ochtendblok toegeschoven gekregen. Daarmee is het zo goed als zeker dat Bernd Lennert niet meer terugkeert bij de zender. Sinds augustus 2008 was Lennert wegens een burnout al niet meer te horen op Hit-Radio Antenne. Hessen Naast ‘overall’ blijft FFH ook aan kop in de doelgroep 20 tot 39 jaar met 31,5%. Maar ook hier begint FFH de hete adem van de publieke poprockzender hr3 in de nek te voelen. Daarom is het station momenteel ook grondig aan het vernieuwen. Sinds maart is de Nederlander Roel Oosthout programmaleider bij Hit Radio FFH. Daarnaast is het station op 1 juli van start gegaan met een nieuw geluid. Nieuwe jingles en een nieuwe programmering moeten er aan bijdragen dat het station weer gaat groeien. Belangrijkste wijziging in de programmering is dat Daniel Fischer nu de ochtendshow presenteert. Hij vervangt hiermee komiek Johannes Scherer, die het station gaat verlaten. Berlijn |
http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2009/07/143493.html