Dagelijks luisteren er bijna 58 miljoen inwoners van Duitsland naar de radio. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2010 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Ook blijkt dat radio nog altijd zeer populair is. Dagelijks luistert bijna 79% van de Duitsers naar de radio. Overall steeg de luistertijd van 188 naar 192 minuten per dag. Mannen luisteren gemiddeld ruim een kwartier langer naar de radio dan vrouwen.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben.
Opnieuw zijn er wijzigingen doorgevoerd in het bepalen van de cijfers. Voorheen werd alleen het luistergedrag van autochtone en alle uit de Europese unie afkomstig zijnde inwoners van Duitsland bepaald. Vanaf nu zullen ook inwoners van Duitsland die van buiten de Europese unie komen meegenomen worden. Kort samengevat komt het er op neer dat iedereen die in Duitsland woont en Duits spreekt nu wordt meegenomen in de cijfers.
Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, mag zich voor de 20e maal op een rij marktleider noemen van deze deelstaat. Weliswaar daalde het marktaandeel licht naar 31,6%, maar nog altijd is het verschil met de meer dan 10 procentpunt. Het gemiddeld aantal luisteraars per uur steeg van 1,46 naar 1,54 miljoen, terwijl het aantal luisteraars per dag de vijf miljoen grens passeerden.
Wat de uitwerking van de nieuwe programmering van Radio NRW, die in januari inging, zal pas bij de volgende meting duidelijk worden. Thijs Bakker, intern consultant van het station, is in ieder geval tevreden met de cijfers: “Door de nieuwe meetmethode hebben bijna alle zenders geprofiteerd. Radio NRW bereikt met promoties zoals de Cashhit en continu muziekspecials zoals ‘Rocktober’ inmiddels meer dan 5,2 miljoen luisteraars per dag. Een fantastisch resultaat van een team dat zich iedere dag opnieuw inzet om met een duidelijke strategie frisse, creatieve en consistente radio te maken. Chapeau!”
Achter Radio NRW vechten de pop- en servicezender WDR 2 en de jongerenzender Eins Live nu om de tweede plek. Beide stations zagen hun marktaandeel naar 20,1% stijgen. De Schlagerzender WDR 4 daarentegen daalde naar 16,7%.
Nedersaksen
De Schlagerzender NDR 1 Niedersachsen blijft in Nedersaksen de touwtjes stevig in handen houden. Wel zag het station haar marktaandeel opnieuw iets dalen, maar desondanks tikt het marktaandeel nog 27,1% aan. ffn zag eveneens het marktaandeel iets dalen, maar blijft de best beluisterde commerciële zender in de deelstaat. Het station, dat vorig jaar augustus Rieke Bargmann promoveerde tot nieuwe sidekick van ochtendman Franky en dit jaar een deel van de Robbie Williams fans trakteerde op haring, moet nu genoegen nemen met 16,4%.
Door de daling van ffn wordt het verschil met Hit-Radio Antenne Niedersachsen steeds kleiner. Antenne zag het marktaandeel stijgen naar 15,9%. Winst was er ook voor NDR 2, wat hiermee een deel van haar voorgaande verlies goed maakte.
Hessen
In de deelstaat Hessen is Hit Radio FFH voor de 30e maal op een rij marktleider. In tegenstelling tot voorgaande metingen zag het station het marktaandeel stijgen naar 27,3%. Vorig jaar juli startte het station met een nieuwe programmering. Daarnaast werd Daniel Fischer aangesteld als nieuwe ochtendman, terwijl Johannes Scherer naar de middag verhuisde. Al deze wijzigingen hebben een positief effect op de luistercijfers, want per uur luisteren er nu 563.000 luisteraars naar FFH. Roel Oosthout, programmaleider van FFH, over het resultaat: “Dit jaar is de basis voor het luisteronderzoek groter geworden en daarvan hebben veel zenders geprofiteerd. Wij natuurlijk ook, maar we hebben ook duidelijk aan marktaandeel gewonnen, ook in de doelgroep 14-49 en ook in Hessen. Onze directe concurrent (hr 3) heeft in de doelgroep 14-49 marktaandeel verloren. Al met al een duidelijk teken daarvoor dat Hit Radio FFH weer op de goede weg is, daar zijn we natuurlijk erg blij mee.”
Plek twee in Hessen blijft in handen van de Schlagerzender hr4, terwijl de popzender hr 3 plek drie behoudt. hr4, dat een mix van oldies en informatie brengt, zag het marktaandeel opnieuw stijgen. In drie jaar tijd heeft het station het marktaandeel weten te verdubbelen, want noteerde het in 2007 nog 4,9%, nu is dit 10,7%.
Ook bij Harmony FM, het oldiesbroertje van FFH, was er reden voor een feestje. Het station zag het marktaandeel met 1 procentpunt stijgen naar 2,7%. De kwakkelende softpopzender Main FM zag opnieuw het marktaandeel dalen. Daarom heeft het station opnieuw haar format gewijzigd. Voortaan draait Main FM een brede mix van hits van de afgelopen 40 jaar. Van Beyoncé en Robbie Williams tot Led Zeppelin, Nirvana en AC/DC. Pas obver een jaar zal echt duidelijk worden of de nieuwe koers aanslaat.
Berlijn
De publieke zender Radio Eins blijft aan kop in Berlijn. Wel heeft de Duitse hoofdstad een nieuwe nummer twee: 104.6 RTL. De hitzender zag het marktaandeel stijgen van 9,8 naar 11,2%. Uit het onderzoek blijkt ook dat RTL de populairste zender is onder de Turkse bevolking in Berlijn.
In tegenstelling tot RTL zag de publieke stadszender Radio Berlin het marktaandeel fors dalen: met 2,2 procentpunt naar 8,8%. Het station komt hierdoor gelijk met Antenne Brandenburg en Spreeradio. Laatstgenoemde zender zag het marktaandeel in één keer met ruim drie procentpunt stijgen.
Robin Schrama www.Radio.NL