Bevestigt Christian Van Thillo het bestaan van surco-deals?

In de Adformatie van deze week (42/2009) van deze week staat een interessant interview van de Belgische Persgroep CEO Christian Van Thillo. In Nederland is De Persgroep eigenaar van onder andere radiozender Q-Music. In dit interview wordt hij gevraagd naar het betalen van “surcommission” aan mediaburo’s om advertentiebudget te kopen. Deze “surco-deals” zijn omstreden, exploitanten van bijvoorbeeld radiozenders geven mediainkoopburo’s korting op de bij hen geboekte budgetten. Meerdere grote radiozenders in Nederland zouden met grote mediaburo’s niet openbare afspraken hebben gemaakt over volumes. Ze zouden extra korting krijgen als een mediaburo een bepaald bedrag zouden besteden. De vraag is of deze mediaburo’s deze extra korting doorgeven aan hun opdrachtgever, de adverteerder. In landen als Griekenland en Frankrijk zijn surcodeals bij wet verboden. Bijkomend probleem is dat op deze manier kleinere zenders (die niet in staat zijn surcodeals te maken) minder mogelijkheid hebben om hun deel van de koek te krijgen. Met als gevolg dat ze minder budget hebben om te investeren in hun product en zich verder kunnen ontwikkelen. Een slechte zaak voor de ontwikkeling van de radiomarkt! 

 

Christian Van Thillo zegt in de Adfo op de volgende opmerking van de journalist  “Er wordt gezegd dat ook dagbladuitgevers steeds meer surcommission betalen om advertentie budget te ‘kopen’ ” het volgende: “Wat ik weet van dit uitgeefhuis (Uitgeverij De Persgroep – red.) is dat men er superconservatief mee omgaat en dat het veel minder is dan in Belgie. Ik heb daar gewoon naar gevraagd, en men vertelde dat het hier niet zo speelt, in radio is dat bijvoorbeeld heel anders. Maar er is wel druk vanuit de markt.”   

 In navolging van Frankrijk en Griekenland moet het maken van een prijsafspraak in de vorm van surcommission ook in Nederland verboden worden. Het zou kleinere radiozenders meer mogelijkheden geven om reclamezendtijd te verkopen. Daarmee krijgen ze meer financiële ruimte om te investeren in hun product.