Duitsland: Opnieuw winst voor Radio NRW en FFH

Opnieuw blijkt de Nederlandse aanpak van radio maken geliefd te zijn bij onze oosterburen. Radio NRW en Hit Radio FFH, waar beide Nederlanders nauw bij betrokken zijn, zagen hun marktaandeel stijgen. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2012 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd.

Gemiddeld luisteren de Duitsers 250 minuten per dag naar de radio.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, staat opnieuw op de hoogste positie. Het netwerk trekt een marktaandeel van 31,5%, een stijging van 1,8 procentpunt. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort Radio NRW een marktaandeel van 36,0%, een lichte daling ten opzichte van de vorige meting. Wel bereikt Radio NRW verreweg de meeste luisteraars. Dagelijks stemmen er ruim 5,57 miljoen luisteraars af op het netwerk.

Thijs Bakker, consultant bij Radio NRW, is dan ook tevreden over de resultaten: “Het dak gaat eraf hier in Oberhausen. Het harde en slimme werken van de collega´s van Radio NRW wordt beloond. We hebben met de kleinste muziekrotatie ooit gewerkt en nog belangrijker, de Zeitgeist goed aangevoelt. Ik ben trots op mijn collega´s!”

De jongerenzender 1 Live blijft het best beluisterde radiostation van de WDR met 17,6% marktaandeel. De pop- en servicezender WDR 2 volgt met 16,5%. De schlagerzender WDR 4 noteerde opnieuw een verlies. Het station gooide in maart 2011 het roer om, waarbij bekende populaire programma’s verdwenen en het percentage aan schlagermuziek drastisch omlaag ging. Dit keer daalde het marktaandeel met bijna een procentpunt naar 14,2%.

Nedersaksen
In Nedersaksen gaat NDR 1 Niedersachsen nog steeds aan kop. Wel daalde het marktaandeel opnieuw. Dit keer moest de schlager- en oldieszender 2,2 procentpunt afgeven aan de concurrentie en moet het genoegen nemen met 24,6%. Ten opzichte van een jaar geleden heeft NDR 1 Niedersachsen al 5 procentpunten verloren.

Winst was er opnieuw voor ffn. De hitzender steeg naar 16,6% marktaandeel. Ook de publieke popzender NDR2 zat in de plus en steeg door naar 13,5% marktaandeel. Hit-Radio Antenne bevindt zich nog steeds in een neerwaartse spiraal. Dit keer verloor het station 1,4 procentpunt. Onlangs heeft Hit-Radio Antenne het muziekformat weer eens gewijzigd. ‘Niedersachsens Greatest Hits’ hebben nu plaats gemaakt voor ‘Niedersachsens Neue Musikmischung’. Het station draait namelijk weer meer actuele muziek.

Overigens gaan ook nog eens hardnekkige geruchten dat Antenne ochtenddeejay Dominik Schollmayer binnenkort overstapt naar rivaal ffn om daar de middagshow te gaan presenteren.

Hessen
In Hessen blijft Hit Radio FFH, onder leiding van Roel Oosthout, heer en meester. Het marktaandeel van de zender steeg met 1,5 procentpunt naar 25,4%. In de doelgroep 14 tot 49 jaar bleef het marktaandeel nagenoeg stabiel op 33,1%. FFH blijft overigens ruim voor op de publieke popzender hr3 en de publieke schlagerzender hr4, die beiden 16,9% marktaandeel scoren.

Planet Radio blijft met 5,2% marktaandeel de populairste jongerenzender in Hessen, voor het publieke You FM met 2,1%. Wat het marktaandeel van Energy Rhein-Main is, is niet bekend. De zender staat niet meer afzonderlijk vermeld in de lijsten. De pop-rockzender Radio Bob zag het marktaandeel instorten en noteert nu 1,2% marktaandeel.

Berlijn
De hitzender 104.6 RTL verstevigde opnieuw zijn koppositie in de Duitse hoofdstad. Het marktaandeel steeg door naar 13,0%. Wie dieper in de cijfers duikt, ziet overigens dat 104.6 RTL in Oost-Berlijn iets populairder is dan in West-Berlijn. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort het station een marktaandeel van 18,3%.

De tweede plaats in Berlijn is nu in handen van rivaal RS2 met 8,6%, gevolgd door het publieke Radio Eins met 8,2%. 105 5 Spreeradio duikelde van de tweede naar de vijfde plaats. Opvallend is het grote verlies van Energy. De zwarte panter zag het marktaandeel in Berlijn bijna halveren.

via: www.radio.nl [RS/Radio.NL]