Flutonderzoek?

Vorige week verscheen in de Adformatie een overzicht van de Top 100 onmisbare merken.  Het onderzoek is uitgevoerd door EURIB onder 1049 respondenten. Erg interessant, ik zocht in de lijst naar de stand van onze belangrijkste radiobrands, Radio 538, Sky Radio, het Radio 1 Journaal, Evers staat op, etc. Niet te vinden tussen de FMCG merken als Tuc, Mentos en en Goudkuipje. Online bij www.EURIB.org vond ik in het totale overzicht het eerste radiostation, op plaats 125, Radio 538, 40% van de ondervraagden gaf aan dat dit merk onmisbaar is. De tweede radiobrand is Sky Radio op plaats 162 met een onmisbaarheidfactor van 38%. Mijn twijfel werd helemaal groot toen ik zocht naar de plek van Hyves in dit overzicht. Hyves staat op plaats 106 met een onmisbaarheidsfactor van 43%, ver achter Bolletje die op plaats 25 staat met 59%!? 

In de verantwoording zag ik dat van de deelnemers 17% is gepensioneerd en 7,5% is afgekeurd. Nou ben ik geen statisticus of marktonderzoeker maar heb toch redelijk wat ervaring met marktonderzoek, bij deze uitkomsten zet ik toch een paar vraagtekens, ik twijfel aan deze uitkomsten. Ik ga er eens dieper induiken. Wordt vervolgd. Als iemand recente CBS gegevens heeft over onze bevolkingssamenstelling, ik ontvang ze graag.