Luistercijfers Duitsland: Radio populairder bij de jongeren

Radio is het afgelopen half jaar populairder geworden onder de jongeren in Duitsland. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2009 Radio I) die afgelopen woensdag werden gepubliceerd. Tijdens de afgelopen meetperiode bereikten de Duitse radiostations 69,4% van de jongeren tussen de 10 en 29 jaar. Een stijging van een half procentpunt ten opzichte van de vorige periode. Overal bleef de gemiddelde luistertijd constant op drie uur per dag.


Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. Op een woensdag in maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen 102 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hieruit blijkt dat radio vooral op het werk populair is. Meer dan 80% van de Duitsers luistert tijdens het werk naar de radio. Ook blijkt dan mannen gemiddeld een kwartier per dag langer naar de radio luisteren.

Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations in Noordrijn-Westfalen, mag zich wederom marktleider noemen van deze deelstaat. Het marktaandeel bleef weliswaar gelijk op 31,4%, maar voor het eerst in de geschiedenis door de vijf miljoen grens heen. Dagelijks luisteren er 5,02 miljoen luisteraars naar de programma’s van Radio NRW. Gemiddeld stemmen er 1,4 miljoen luisteraars per uur af op het netwerk.

De goede resultaten betekenen overigens niet dat Radio NRW bij de pakken gaat neerzitten. Om het station klaar te stomen voor de toekomst heeft Radio NRW namelijk Thijs Bakker aangetrokken als intern consultant. De Nederlander werd hierbij verkozen boven grote namen als Coleman en Burns.

Naast Radio NRW was er ook winst voor de publieke jongerenzender Eins Live, de schlagerzender WDR 4 en de pop- en servicezender WDR 2.

Nedersaksen
De Schlagerzender NDR 1 Niedersachsen blijft in Nedersaksen de touwtjes stevig in handen houden. Het station was de afgelopen periode goed voor een marktaandeel van ruim 30%. ffn blijft de best beluisterde commerciële zender in de deelstaat, maar moest wel flink inleveren. Het marktaandeel daalde namelijk met bijna twee procentpunt naar 15,5%. De popzenders NDR 2 en Hit-Radio Antenne Niedersachsen noteerden daarentegen winst.

Vooral Antenne deed goede zaken en lijkt langzamerhand weer uit het dal te krabbelen. Dit ondanks dat het station het al een half jaar moet doen zonder ochtendster Bernd Lennert doen. De deejay zit al meer dan een half jaar thuis vanwege een burnout. Momenteel wordt de ochtendshow overgenomen door Dominik ‘Der’ Schollmayer. Of en wanneer Lennert weer terug zal keren bij Antenne is nog niet bekend.

Hessen
In de deelstaat Hessen is Hit Radio FFH voor de 28e maal op een rij marktleider. De zender wist de afgelopen meetperiode een marktaandeel 28,1% te trekken. Dat is overigens bijna drie procentpunt minder dan de vorige meting. Net als het marktaandeel nam ook het aantal luisteraars af. Gemiddeld luisteren er per dag nog 506.000 luisteraars naar het station, ruim 80.000 minder dan voorgaande periode.

Maar FFH was niet het enige station dat het marktaandeel zag dalen. Ook de publieke popzender hr3 en de jongerenzender Planet Radio daalden. Winst was er daarentegen voor de schlagerzender hr4 en hr1. Daarmee lijkt de herpositionering van hr1 zijn vruchten af te werpen. De afgelopen jaren heeft de publieke omroep van Hessen hr1 namelijk omgebouwd van station met veel gesproken woord, naar een full servicezender a la Radio 2. Het marktaandeel steeg hierdoor de afgelopen periode met 1,6 procentpunt naar 8,6%.

Radio BOB kreeg zijn allereerste luistercijfers onder ogen en opende met een marktaandeel van 1,6%. En daarmee scoort de pop-rockzender al flink beter dan voorganger Sky Radio, die bleef steken op 0,5%. Overigens is Radio BOB sinds eind vorig jaar geheel in Duitse handen. De Telegraaf Media Groep heeft namelijk het resterende meerderheidsbelang verkocht aan het Duitse Regiocast.

Berlijn
De rangen en standen in de Duitse hoofdstad zijn flink door elkaar geschud. De publieke pop- en servicezender Radio Eins mag zich namelijk het best beluisterde radiostation van Berlijn noemen. Met een marktaandeel van 11% (+3 procentpunt) verwijst het de hitzender 104.6 RTL naar de tweede plaats. RTL daalde met één procentpunt en staat nu gelijk met de publieke stadszender RadioBerlin 88,8. Ook deze zender noteerde een forse stijging. Zusterstation Antenne Brandenburg daalde daarentegen, evenals de oldieszender Berliner Rundfunk 91 4. [RS/Radio.NL]

Bron: Robin Schrama www.radio.nl