Regels voor deejays Engelse radiogroep uitgelekt: En in Nederland?

In het Verenigd Koninkrijk barstte de afgelopen week een flinke discussie los over in hoeverre je een deejay moet instrueren over wat hij moet zeggen op de radio. Aanleiding was een nieuwe memo van een grote radiogroep in het Verenigd Koninkrijk die was uitgelekt. Maar hoe zit het in ons land?

Regels voor deejays Engelse radiogroep uitgelekt: En in ons land? Sinds vorige week heeft het zogenaamde “Bauer City 1 Network” van Bauer Media een nieuwe positionering. Stations die tot dit netwerk behoren zijn onder meer Key 103 in Manchester, Metro Radio in Newcastle, Radio City in Liverpool en Clyde 1 in Glasgow.

Om al deze stations hetzelfde te laten klinken, de hele dag dezelfde kwaliteit te laten bieden en hetzelfde gevoel uit te laten stralen, heeft Bauer een memo verspreid onder de deejays die bij deze stations te horen zijn. Hierin staan simpele regels waaraan zij zich dienen te houden tijdens hun uitzendingen.
Regels voor deejays Engelse radiogroep uitgelekt: En in ons land?

Bauer(1)

Presentatierobots?
De memo lekte echter uit en resulteerde in een flinke discussie tussen voor en tegenstanders. Tegenstanders zien de memo als een verdere beperking van de vrijheid van de deejay en een nieuwe stap in de richting van “presentatierobots” en plastische radio.

Voorstanders, waaronder ook deejays, zien het als een handige leidraad om herkenbare en relevante radio te maken. Zij zien deze regels dan ook niet als straf, maar juist als uitdaging om zo creatief mogelijk te zijn in de beperkte spreektijd.

Nederland
Overigens werd de discussie niet alleen in het Verenigd Koninkrijk gevoerd, maar ook op diverse discussieplatforms in Nederland. Maar hoe zit het eigenlijk in Nederland met het aansturen van deejays?

Ook in ons koude kikkerlandje is het heel gebruikelijk bij de grotere radiostations om aan bepaalde regels te voldoen, zoals het noemen van de naam van de radiozender al dan niet gevolgd door de slogan/claim/baseline van de zender. En ook het teasen van een competitie (Major Promotion) of muziek die straks gedraaid gaat worden is natuurlijk heel gebruikelijk.

Verkoper
Eigenlijk is een deejay vergelijkbaar met een verkoper. Een deejay ‘verkoopt’ het station waar hij/zij voor werkt aan de luisteraar en adverteerder. Een deejay ‘verkoopt’ de muziek die hij/zij draait en een deejay ‘verkoopt’ de competitie van zijn/haar werkgever.

Maar hoe zit het nou met die ‘strenge beperkingen’ die Bauer oplegt aan haar deejays? In hoeverre is dit terug te vinden bij Nederlandse stations? “Op dit moment komt Q-music het meest in de buurt,” meent radioconsultant Thijs Bakker, werkzaam voor verschillende commerciële en publieke radiostations in Nederland en het buitenland.

“De deejays overdag werken deels al volgens dit principe, ieder uur doen ze in principe hetzelfde, een kort gesprek met een luisteraar, een muzieksell, een tease voor de Major Promotion en een persoonlijk verhaal. Dat komt een eind in de buurt.”

Maar wie naar bijvoorbeeld Radio 538, Radio 10 of Radio Veronica luistert, herkent ook al een groot aantal van bovenstaande punten.

Al jaren heel gebruikelijk
Zeventien jaar geleden werkte Bakker als Music Director bij het toenmalige Radio 10FM. Ook toen waren er al regels. “In mijn tijd bij Radio 10FM hanteerden we het strikt: een 9 seconden 3EB (3 Element Break) met daarin eerst de claim en zendernaam, een tijdmelding èn een tease van een de komende Major Artist, zoals Robbie Williams of Madonna. Met de verplichting om met een glimlach op je kaken de microfoonschuif open te gooien, die glimlach werkt onderbewust door op een vrolijk en vriendelijk gevoel bij de luisteraar.”

“Met name tijdens kantooruren werkt het om heel kort te presenteren,” vervolgt Bakker. “Dan wil de luisteraar met rust worden gelaten en veeeeel muziek horen en het gevoel hebben dat ‘ie de juiste zender aan heeft staan die veel muziek draait en ‘m op de hoogte houdt van als er iets relevants gebeurt.” Auteur: Robin Schrama www.radio.nl