VS: Steeds minder muziekvariatie op de Amerikaanse radio

Amerikaanse radiostations draaien steeds minder verschillende hits. In 10 jaar tijd is de rotatie van de muziek enorm gestegen. Werd de meest gedraaide plaat van 2003 nog slechts 442.160 keer gedraaid, nu is de meest gedraaide plaat over de eerste zes maanden van 2014 al meer dan een half miljoen keer gedraaid.

VS: Steeds minder muziekvariatie op de Amerikaanse radio

Happy van “Happy”
De hit “Happy” van Pharell Williams is de meest gedraaide plaat op de Amerikaanse radio gedurende de eerste zes maanden van dit jaar. De aanstekende plaat werd maar liefst 571.000 keer gedraaid door de radiostations, zo blijkt uit gegevens van Nielsen BDS, die bijhoudt welke platen er gedraaid worden.

Happy is de soundtrack van de film Despicable Me 2 en is door Pharrell Williams zelf geproduceerd. In Nederland was Happy in november 2013 de meest gedraaide plaat op de radio. Daarnaast is het liedje inmiddels de grootste Top 40 hit allertijden en de langst genoteerde plaat in deze Top 40. Inmiddels staat Happy al 48 weken in de wekelijkse hitlijst die op Radio 538 wordt uitgezonden.

John Legend volgt in de VS op de tweede plaats met “All of me”. In zes maanden tijd kwam deze plaat 555.000 keer voorbij. Katty Perry staat op “Dark Horse” op drie (554.000 keer gedraaid), Lorde met “Team” op vier (456.000 keer gedraaid) en One Republic op vijf met “Counting Stars” (420.000 keer gedraaid).

Steeds vaker gedraaid
Opvallend is dat de complete top vijf vaker gedraaid werd dan de meest gedraaide plaat in de eerste zes maanden van 2013. “When I Was Your Man” van Bruno Mars kwam toen ‘slechts’ 392.000 keer voorbij.

Kijkend naar de afgelopen 10 jaar dan is het verschil nog groter. In 2003 was 3 Doors Down met “When I’m gone” de meest gedraaide plaat van dat jaar. In totaal kwam deze hit 442.160 keer voorbij op de Amerikaanse radio. In 2013 was “Blurred Lines” van Robin Thicke het meest gedraaid. In totaal kwam deze hit 749.663 keer voorbij. Dit is bijna een verdubbeling in 10 jaar tijd.

De verdubbeling wordt mede veroorzaakt door de hogere rotaties die veel Amerikaanse radiostations hebben doorgevoerd. De hitzender (CHR) Hot 99.5 (WIHT) in Washington DC draait populaire platen al om de 1 uur en 15 minuten. Rivaal All the Hits 107.3 (WRQX) draait zijn A-hits zelfs al 132 keer per week, wat neerkomt op elke 1 uur en 5 minuten. Dat betekent dat een aantal hits zelfs vrijwel elk uur voorbij komt.

VS: Steeds minder muziekvariatie op de Amerikaanse radio

Reactie op Spotify
Een verhoging van de rotatie is de manier waarop de terrestrische radiostations in de VS reageren op de toename van diensten als Spotify. Volgens radio consultant Thijs Bakker is dit een trend bij meerdere formats:

“Je ziet het niet alleen bij CHR zenders, maar ook country- en classic rockzenders in de VS verkleinen het aantal platen op de playlist en draaien tegenwoordig zo veilig mogelijk. Dus geen onbekende nieuwe muziek en zoveel mogelijk herhaling van goed testende platen. Zelfs classic rockzenders werken met een rotatie van 200 titels in de database. Er is steeds minder variatie.”

Maar volgens Bakker is ook het radiolandschap en de muziek verandert: “Het aantal CHR zenders is groter dan 10 jaar geleden, omdat er meer passie in de markt is voor current popmuziek. Terecht, want er wordt gewoon hele goede popmuziek gemaakt de laatste tijd. Tien jaar geleden was Urban veel groter dan dat het nu is.”

Veel variatie in Nederland
In Nederland liggen de rotaties veel lager. “Wij zijn een land met een andere traditie. Wij zijn opgegroeid met radiozenders met veel variatie,” aldus Bakker, die zelf nauw betrokken is bij de muzieksamenstelling van onder meer Radio 10, 100% NL en Radio West en betrokken was bij de modernisering van Sky Radio enkele jaren geleden.

Radio 538 en Q-music draaien hun grootste hits bijvoorbeeld om de 3,5 a 4 uur. Daarmee ligt de rotatie van currents ruim boven de gemiddelde luistertijd van ca. 2 uur en 50 minuten per dag. 75% Van de tijd die wordt geluisterd naar muziek of radio gaat naar traditionele radio. De rest van de tijd naar de MP3-speler, de muzieklijst op de smartphone of Spotify en soortgelijke aanbieders.

Vooral bij jongeren verandert de manier van luisteren snel. Die consumeren veel meer media online. Ze kijken naar Youtube en zijn meer bezig met gamen en communiceren.

Bakker denkt dan ook dat bij de Nederlandse radiostations wel wat veranderingen gaan plaatsvinden in de rotaties van muziek: “Ik verwacht wel dat er in de concurrentieslag bij de mainstream popzenders als Q-music, Radio 538, 3FM en Sky Radio iets zal gaan gebeuren. Daar zal de rotatie van één of twee zenders kleiner gaan worden, om een duidelijker profiel als current pop zender te verkrijgen en meer luisteraars te krijgen. In dat segment zitten de meeste reclame euro’s. Er is haast, want de vergunningen voor de grote commerciële zenders lopen nog maar drie jaar en de oorlogskas moet worden gevuld. Het wordt een interessante tijd!” [Robin Schrama – Radio.NL]