Duitse radiostations ruziën om de meeste muziek

Slogans, ook wel claims of baselines genoemd, ieder radiostation heeft er wel één. Het zegt precies waar een station voor staat of wat voor gevoel het wil uitstralen. Maar wat nu als twee radiostations in dezelfde regio adverteren met dezelfde slogan? Het gebeurde eerder deze maand in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts waar een regionaal commercieel radiostation het aan de stok kreeg met een groep lokale commerciële radiostations, zo meldt Radioszene. De inzet van de vete: het gebruik van de claim ‘de meeste muziek’.
 

Op maandag 31 augustus begon het regionale commerciële radiostation RPR1 te adverteren met dat zij ‘de meeste muziek voor Rijnland-Palts’ draaien. Echter was een groep van lokale stations, waaronder Antenne Kaiserslautern en Antenne Pfalz, eerder met deze claim. De groep besloot dan ook naar de rechter te stappen om te verbieden dat RPR1 de claim blijft gebruiken.

Tijdens een kort geding besloot de rechtbank van Kaiserslautern vorige week dat RPR1 met onmiddellijke ingang moest stoppen met het claimen de meeste muziek voor Rijnland-Palts te draaien. Nu was dat op de radio zelf niet zo moeilijk. Binnen enkele uren was de vormgeving aangepast. Ook op de website was de claim snel verwijderd. Een groter probleem is echter de ‘buitenreclame’. Momenteel voert RPR1 een grootschalige promotiecampagne in de deelstaat, waarbij een groot aantal billboards beplakt zijn met reclame van RPR1 inclusief de claim ‘de meeste muziek voor Rijnland-Palts’. Deze zullen allemaal vervangen moeten worden.

Volgens radioconsultant Thijs Bakker is het niet zo vreemd dat uitgerekend in Rijnland-Palts twee stations met dezelfde claim op de proppen komen. “In die markt heb namelijk je een aantal zenders met veel non-muziek imago’s zoals SWR3 en RPR1 zelf. RPR1 is een spelletjeszender met veel ge-OH en SWR3 heeft als publieke zender sowieso het imago van veel gelul. Een radiozender die claimt dat ie de meeste muziek speelt voldoet in een grote behoefte in die markt en dat hebben ze beiden ongeveer gelijktijdig gesignaleerd.”

Dat overigens uitgerekend eind vorige maand werd besloten met het adverteren met de meeste muziek heeft alles met luistercijfers te maken. Vorige week is namelijk de meetperiode voor de komende luistercijfers begonnen. Deze zullen in maart 2010 verschijnen.

Het is niet de eerste keer dat radiostations in Duitsland in elkaars vaarwater zitten. Eerder dit jaar woedde nog een verhitte hitradio oorlog in Mecklenburg-Voorpommeren. In 1999 stonden Hit-Radio Antenne uit Nedersaksen en nieuwkomer Antenne Bremen al eens voor de rechter. Volgens Hit-Radio Antenne, dat eveneens in Bremen te ontvangen is, zorgde de naam ‘Antenne Bremen’ voor teveel verwarring omdat er nu opeens twee Antennes waren in de Hanzestad. De rechter oordeelde inderdaad dat dit het geval was, waarna Antenne Bremen zijn naam moest wijzigen. Inmiddels heet het station Energy Bremen. [RS/Radio.NL]

09-09-2009 www.radio.nl