Research bij HIT RADIO FFH (www.radio.nl)

In Nederland krijgen de radiostations iedere maand actuele luistercijfers. Daarbij worden niet alleen de ‘overall’ cijfers gepubliceerd, maar ook de cijfers per dagdeel. Hierdoor komt naar voren hoe een station over de dag scoort en wat de prestaties van de deejays zijn. In Duitsland worden de luistercijfers slechts twee keer per jaar gepubliceerd en minder gedetailleerd dan in Nederland.

In Nederland krijgen de radiostations iedere maand actuele luistercijfers. Daarbij worden niet alleen de ‘overall’ cijfers gepubliceerd, maar ook de cijfers per dagdeel. Hierdoor komt naar voren hoe een station over de dag scoort en wat de prestaties van de deejays zijn. In Duitsland worden de luistercijfers slechts twee keer per jaar gepubliceerd en minder gedetailleerd dan in Nederland.

Om nu inzicht te krijgen doen diverse radiostations in Duitsland onderzoek naar hoe de luisteraars denken over een betreffende deejay/presentator. Maar niet alleen onder de luisteraars van het station, maar ook onder luisteraars van concurrerende stations. Het is namelijk niet alleen interessant om te weten hoe de luisteraars van het station zelf over een presentator denken, maar ook wat vaste luisteraars van andere stations van hem/haar vinden.

Eén van de radiostations die wekelijks onderzoekt wat de luisteraars van zijn presentatoren vindt is Hit Radio FFH. Met een marktaandeel van 31% is deze zender sinds jaar en dag de best beluisterde zender in Hessen.

De Duitse presentatoren zijn inmiddels al gewend aan het onderzoek. Dat was in het begin wel anders, zo laat Thijs Bakker van Hit Radio FFH weten. “In het begin stonden ze er natuurlijk sceptisch tegenover. Zoals Erik de Zwart onlangs in zijn column schreef zijn radiomakers heel erg behoudend. We hebben het echter nooit als pressiemiddel gebruikt. Inmiddels zien ze ook de toegevoegde waarde in van deze vorm van onderzoek en zien ze het ook als een middel om zichzelf te verbeteren, het is een tool om een bepaalde karaktereigenschappen zoals vriendelijkheid en geloofwaardigheid nog meer te ontwikkelen. Dit zijn echter eigenschappen die onze presentatoren al hebben voordat ze bij ons on-air gaan. Dat is voor ons heel erg belangrijk en daar worden ze van tevoren op gescreend. Uiteindelijk geeft het ze meer zelfvertrouwen.”

Volgens Bakker lopen de Duitsers sowieso een stapje voor op Nederland. “Ik ben er sowieso van overtuigd dat we in Duitsland inmiddels op een hoger niveau radio maken en ons vak serieuzer nemen dan Nederlandse radiomakers. We zijn erg gefocust op goede resultaten. Als commerciële zenders moeten we zorgen dat onze aandeelhouders een goede ‘Return on Investment’ hebben. Dat doen we door alles goed te onderzoeken, ook het presteren van ons belangrijkste kapitaal, onze mensen, en te luisteren naar de wensen van onze luisteraars. Met als resultaat dat we een betrouwbaar product maken, dat zijn Duitsers gewend, niet voor niets dat er zulke goede auto’s uit Duitsland komen. Heel belangrijk blijft natuurlijk wel dat we innoveren en met veel passie er een goed, leuk en creatief product van maken!” [RS/Radio.NL]